WEKO3
アイテム
現代的生活スタイルによる生得的道徳性の浸潤とその方略 ―道徳教育における炎症反応メカニズムの擬人化教材作成の意義―
https://ikuei.repo.nii.ac.jp/records/2000007
https://ikuei.repo.nii.ac.jp/records/2000007678ccf1d-6404-4a33-b54c-4e67cfa3a1b8
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-04-22 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 現代的生活スタイルによる生得的道徳性の浸潤とその方略 ―道徳教育における炎症反応メカニズムの擬人化教材作成の意義― | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題 | 現代的生活スタイル | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題 | 炎症反応 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題 | ミクログリア | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題 | 道徳教育 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題 | 擬人化教材 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題 | modern lifestyle | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題 | inflammatory response | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題 | microglia | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題 | moral education | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題 | anthropomorphic teaching materials | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
その他(別言語等)のタイトル | ||||||
その他のタイトル | The Infiltration of Innate Morality by Modern Lifestyle and its Strategies: The Significance of Personification of Inflammatory Response Mechanism in Moral Education | |||||
言語 | en | |||||
著者 |
鑓水, 浩
× 鑓水, 浩 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The purpose of this paper is to point out the possibility that chronic inflammatory reactions caused by modern lifestyles can infiltrate our innate morality by promoting dysfunctional immune activity in the brain, and then to show how food and exercise can be used in moral education as a strategy to prevent this. One of the causes of inflammatory reactions is a diet based on carbohydrates and animal fats and lack of exercise. Recent research has shown that this inflammatory response also occurs in the brain, where microglia, immune cells in the brain, become dysfunctional, leading to the development of ASD, depression, and developmental disorder-like symptoms. These conditions also infiltrate innate moral functioning. The solution to this problem is to improve diet and physical inactivity, but this is difficult to achieve. Therefore, in order to make the mechanism of the erosion of mental and physical health easier to understand in moral education, this study creates and utilizes teaching materials that personify the microorganisms inside the human body and the cells that make up the human body itself. | |||||
言語 | en | |||||
書誌情報 |
ja : 育英大学研究紀要 en : THE BULLETIN OF IKUEI UNIVERSITY 号 6, p. 1-13, 発行日 2024-03-15 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 育英大学・育英短期大学 | |||||
言語 | ja | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 2434-6292 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12893419 |